Tuesday, June 30, 2009

Catatan Hati Nik Nur Madihah


Dah lama rasanya aku tak 'khatam' apa-apa jenis buku. Banyak yang dibaca sekerat jalan atau dibaca part-part tertentu aje. Balik rumah bangi hari tu nampak buku ni kat rumah. Tetiba rasa tertarik untu mengambil dan membacanya bila teringat ada yang kata buku ni sangat menarik. Bila dibaca helaian demi helaian, makin rasa nak membacanya. Memang seronok dan tak bosan membaca buku ni. Mungkin sebab ia bukan buku yang berfakta, sejarah atau buku teori, tapi ia catatan hati, kisah hidup. So rasa lebih ringan masa membacanya. Buku ni aku habiskan baca dalam kereta masa dalam perjalanan pulang. Ambil kesempatan Aiman tidur. Tak sangka aku mengalirkan air mata bila membaca part-part akhir buku ni. Mungkin sebab baca dalam keadaan penuh kosentrasi.Jadi apa yang dibaca itu dihayati.

Antara yang menarik untuk dikoreksi:
Ketika bersekolah, aku tidak pernah membeli novel sebagaimana aku mengikat hatiku untuk memiliki jubah dan telefon bimbit. Perpustakaan telah menyediakan peluang ilmu yang begitu besar. Aku suka membaca novel-novel penyiasatan dan buku sejarah Islam. Aku menolak novel cinta yang tidak banyak mencucuh pemikiran. Antara novel yang mengeluti ruang remajaku (sebetulnya masa lapangku lebih banyak dengan buku-buku pelajaran) antaranya 1515 dan Advencer Si Peniup Ney karya Faisal Tehrani serta novel Tautan Hati karya Fatimah Syarha.
Kita??? Apa yg kita baca?? kita ada?? kita buat?? Mungkin sebab kita ni 'mewah', so kita kurang mujahadatunnafs.

Selain pengalaman sebagai hamba Allah, pelajar, anak dan teman, pengalaman ibu bapa Madihah dalam mendidik anak-anak juga boleh di ambil. Moga ia membantu kami dalam mendidik Aiman dan anak-anak lain (jika Allah izinkan) kelak.

Pada yang belum baca, dicadangkan untuk baca. Banyak pengajaran dan motivasi boleh digarap dari pengalaman adik Madihah ni. Moga-moga dengannya kita menjadikan diri kita daie yang lebih baik dan cemerlang.

Malas nak komen banyak2 sebab nanti korang takmo baca. hahahah

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Kamilah si pengembara itu ; AIzam+luqMAN=AIMAN Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino